Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Seniorze nie daj się oszukać! – apelują policjanci

Data publikacji 22.04.2015

W Centrum Aktywności Seniora przy ul. Św. Wincentego 85 sierż. Dominika Dąbrowska zorganizowała debatę dla seniorów. W trakcie spotkania przybliżyła metody działania oszustów m.in. metodą „na wnuczka” i „na policjanta”. Poinformowała także, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo. W spotkaniu uczestniczyła również przedstawicielka Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej p. Marta Padkowska-Freitag, która mówiła o prawach konsumentów – seniorów.

Głównym celem spotkania było przede wszystkim uwrażliwienie starszych osób na sytuacje, w których można stać się ofiarą przestępstwa oszustwa, zwiększenie świadomości tych osób o tego typu zjawiskach i przekazanie informacji, jak należy postępować w przypadku zagrożenia.

Funkcjonariuszka omówiła sposób działania oszustów wykorzystujących najczęściej zaufanie i "dobre serce" starszych ludzi. Jak zatem działają sprawcy? Najczęściej wyszukują osobę, jej numer telefonu i adres w książce telefonicznej. Na swoje ofiary wybierają osoby o imionach nadawanych wiele lat temu. Podają się za członka rodziny: syna, wnuczka, przyjaciela, kolegę. Twierdzą, że mieli wypadek, muszą zapłacić ratę w banku, są chorzy lub mają ciężką sytuację rodzinną. Oszuści proszą o pożyczenie wysokiej kwoty pieniędzy, ale najczęściej zgadzają się na niższą. Poszkodowanemu mówią, że po pieniądze wyślą kogoś znajomego, lecz w rzeczywistości przychodzą po nie sami. Później starsza osoba kontaktując się z rodziną dowiaduje się, że została oszukana. Funkcjonariuszka apelowała: Bądźcie ostrożni i nie ufajcie takim telefonom!

Prowadząca debatę zwróciła również uwagę na to, że sprawcy tego typu oszustw mogą podszywać się pod funkcjonariuszy Policji, Straży Miejskiej, pracowników opieki społecznej, urzędu skarbowego czy ZUS-u.

Akcje społeczne skierowane do seniorów pokazują, jak wiele osób jest świadomych zagrożenia. Niestety w dalszym ciągu duża liczba starszych osób pada ofiarą tego typu przestępstw. Komenda Stołeczna Policji uruchomiła specjalną linię telefoniczną pod numerem 22 60-33-222 dla tych osób, które podejrzewają, że mógł do nich zatelefonować oszust podający się za  „wnuczka”, „krewnego” lub „policjanta - funkcjonariusza CBŚ”. Prowadzący debatę zaapelowali aby w przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówcą nie jest członek rodziny czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust lub w chwili, gdy telefonująca osoba postępuje w podany powyżej sposób  NATYCHMIAST POWIADOMIĆ POLICJĘ. Za tego typu oszustwo grozi kara do 8 lat więzienia.

Drugą część spotkania poprowadziła Pani Marta Padkowska-Freitag, która skupiła się na prawach konsumentów, w tym przypadku osób starszych. Z jednej strony stabilne dochody, z drugiej strony naiwność i łatwowierność w kontaktach ze sprzedawcami, czynią starszych konsumentów łatwym celem dla nieuczciwych przedsiębiorców. Przedstawicielka WIIH omówiła najczęstsze i najważniejsze dla seniorów tematy konsumenckie: tryby reklamacji towaru, umowy zawierane na odległość (np. na pokazach), umowy zawierane drogą elektroniczną (np. przez telefon), różnice między kredytami w bankach a pożyczkami w parabankach.

po/dd

Powrót na górę strony